NA TROPIE Z DETEKTYWEM POZYTYWKĄ W ROLI GŁÓWNEJ

Projekt realizowano z uczniami klas trzecich (a, b) w kwietniu 2016 r. Realizację zadań projektu rozpoczęto tygodniowym czytaniem ciągu opowiadań detektywistycznych zawartych w nowo zakupionej książce A. Węgrzeckiej Żółty smok & żółty smok – uczniom czytali wychowawcy.

Dn. 20 kwietnia uczniowie uczestniczyli w zajęciach bibliotecznych, podczas których wysłuchali opowiadania detektywistycznego o zaginionych różowych skarpetkach, którego autorem jest G. Kasdepke. W rozmowie stwierdzili, że podejrzenia nie zawsze bywają uzasadnione i że nieraz dotyczą błahych spraw,  wobec których – mimo wszystko -  nie wolno przejść obojętnie.  Następnie ustalili, jakimi cechami powinien charakteryzować się detektyw, tworząc mapę skojarzeń. Wyposażenie biura detektywistycznego poznali dzięki informacjom  zawartym w ilustrowanym Podręczniku detektywa- dzieła wielu autorów (pracy zbiorowej).    

W części warsztatowej zajęć, uczniowie wysłuchali zawiadomienia o kradzieży z biblioteki obrazów wykonanych techniką kiri – origami oraz ptaszyska (atrapy). Na podstawie informacji jednego ze świadków, który widział dziwnie zachowującego się nieznajomego   w pobliżu, stworzono portret pamięciowy. Nie tracąc czasu, uczniowie wcielili się w role detektywów i w grupach wyruszyli na poszukiwanie zaginionych dzieł, po uprzednim obejrzeniu ich  zdjęć  utrwalonych dla bezpieczeństwa aparatem telefonu komórkowego. Poszukiwania nie były łatwe. Pracowano w trudnych warunkach, niekiedy o ograniczonej widoczności. Ale mimo to dostrzeżono ślady, jakie pozostawił po sobie koneser cudzej własności , z których wynikało, że prawdopodobnie nie zdążył wynieść zaginionych rzeczy, a jedynie je na razie tylko ukrył. To zacieśniało obszar poszukiwań. Intuicja nie zawiodła. Stopniowo rozlegały się okrzyki radości ( wręcz euforii) obrazujące sukces poszukiwań.

Egzamin na detektywa został zdany celująco!