NA
TROPIE Z DETEKTYWEM POZYTYWKĄ W ROLI GŁÓWNEJ
Projekt
realizowano z uczniami klas trzecich (a, b) w kwietniu 2016 r. Realizację zadań
projektu rozpoczęto tygodniowym czytaniem ciągu opowiadań detektywistycznych
zawartych w nowo zakupionej książce A. Węgrzeckiej
Żółty smok & żółty smok – uczniom czytali wychowawcy.
Dn. 20
kwietnia uczniowie uczestniczyli w zajęciach bibliotecznych, podczas których
wysłuchali opowiadania detektywistycznego o zaginionych różowych skarpetkach,
którego autorem jest G. Kasdepke. W rozmowie stwierdzili, że podejrzenia nie
zawsze bywają uzasadnione i że nieraz dotyczą błahych spraw,
wobec których – mimo wszystko -
nie wolno przejść obojętnie.
Następnie ustalili, jakimi cechami powinien charakteryzować się detektyw,
tworząc mapę skojarzeń. Wyposażenie biura detektywistycznego poznali dzięki
informacjom zawartym w ilustrowanym
Podręczniku detektywa- dzieła wielu autorów (pracy zbiorowej).
W części
warsztatowej zajęć, uczniowie wysłuchali zawiadomienia o kradzieży z biblioteki
obrazów wykonanych techniką kiri – origami oraz ptaszyska (atrapy). Na podstawie
informacji jednego ze świadków, który widział dziwnie zachowującego się
nieznajomego w pobliżu, stworzono
portret pamięciowy. Nie tracąc czasu, uczniowie wcielili się w role detektywów i
w grupach wyruszyli na poszukiwanie zaginionych dzieł, po uprzednim obejrzeniu
ich zdjęć
utrwalonych dla bezpieczeństwa aparatem
telefonu komórkowego. Poszukiwania nie były łatwe. Pracowano w trudnych
warunkach, niekiedy o ograniczonej widoczności. Ale mimo to dostrzeżono ślady,
jakie pozostawił po sobie koneser cudzej własności , z których wynikało, że
prawdopodobnie nie zdążył wynieść zaginionych rzeczy, a jedynie je na razie
tylko ukrył. To zacieśniało obszar poszukiwań. Intuicja nie zawiodła. Stopniowo
rozlegały się okrzyki radości ( wręcz euforii) obrazujące sukces poszukiwań.
Egzamin na
detektywa został zdany celująco!
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|